POHJOISMAIDEN JOHTAVA VANNEASIANTUNTIJA
Vannevelhot Oy on Pohjoismaiden johtava täyden palvelun vannekorjausten asiantuntija.
Ainoana Suomessa
- Ekologinen maalinpoistomenetelmä
- Vanteiden jauhemaalaus linjasto
- Tutkittu vanteen oikaisumenetelmä
Takaamme erinomaisen työnjäljen ja parhaat mahdolliset tulokset, säästäen samalla sekä aikaa että rahaa. Toteutamme vanteesi juuri sinun toiveidesi mukaan.
Vääntyneen vanteen oikaisu
Alumiinivanteen oikomiskäsittely ei muuta vanteen lujuutta tai rakennetta.
Halusimme selvittää kehittämämme vanteen oikaisuprosessin vaikutuksia alumiinivanteen lujuuteen, kovuuteen ja rakenteeseen. Testautimme oikaisukäsiteltyjä vanteita akkreditoidussa ja riippumattomassa testauslaboratoriossa (Metlab Oy 29.1.2024).
Tutkimuksessa vanteista analysoitiin useita eri oikaisualueita. Uusia käyttämättömiä vanteita vaurioitettiin, ja vauriot korjattiin Vannevelhojen kehittämillä menetelmillä, jonka jälkeen tutkimus* suoritettiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Vannevelhojen kehittämä oikaisuprosessi ei aiheuta muutoksia vanteen lujuudessa, kovuudessa tai mikrorakenteessa verrattuna muokkaamattomiin alueisiin.
* Tutkimuksessa vanteelle tehtiin kattavat vetokokeet, kovuuskokeet ja mikrorakennetutkimukset.
Vanteiden jauhemaalaus
eli pulverimaalaus antaa peittävän ja erittäin kovan ja kulutusta kestävän suojan vanteille.
Meillä maalaukseen sisältyy kemiallinen maalinpoisto ja pulverimaalaus perusvärillä.
Perusväreinä on kiiltävän musta, vaalean hopea, kimaltava hopea sekä grafiitin harmaa. Lisäksi meiltä on saatavilla erikoisvärejä sekä tilattavia erikoisvärejä. Tilattaviin erikoisväreihin pääset tutustumaan täältä https://www.prismaticpowders.com/europe
Kehittämämme kemiallinen maalinpoisto on hellävarainen ja ekologinen tapa poistaa maalia. Näin vanteesta ei irtoa mitään muuta kuin vanha maali ja vanne säilyttää alkuperäisen rakenteensa. Maalinpoiston jälkeen vanne suojataan, teippaamalla tasopinta ja keskireikä, jolloin vanteen mittatarkkuus pysyy alkuperäisenä.
Lopuksi vanne jauhemaalataan toivomallasi sävyllä. Jauhemaalaamme vanteet suurella ammattiylpeydellä ja meiltä lähtevissä vanteissa ei ole mitään siihen kuulumatonta kuten kittiä tai ylimääräisiä maalikerroksia peittämässä epätasaisuuksia, vaan maalin paksuus on juuri sopiva. Emme poista maalia hiekkapuhaltamalla, koska haluamme, että vanteen pinta pysyy tasaisena. Jauhemaalaus eroaa perinteisestä märkämaalaamisesta, ja se on erityisen suosittu autoteollisuudessa sekä harrasteautojen kustomoinnissa.
Diamond Cut -sorvaus
Diamond Cut -sorvauksella saadaan viimeistelty ja hienosti valoa taittava kiiltävä pinta, joka kimaltelee auringossa kuin timantti.
Diamond Cut-sorvaus on yleisin tapa toteuttaa kaksivärinen vanne. Ensin vanne jauhemaalataan, seuraavaksi vanteen päälipinnasta Diamond cut -sorvataan maali pois, jolloin saadaan alumiini esille ja lopuksi vanne suojataan jauhelakalla.
Vannetta ei ole aina pakko maalata ennen Diamond cut -sorvausta. Jos maalipinta on ehjä, mutta Diamond Cut osiossa on kolhu, silloin riittää, että vanne ensin puhdistetaan perusteellisesti, jonka jälkeen vanteen pinta Diamond cut -sorvataan, jotta kolhu saadaan pois ja pinta on jälleen sileä. Lopuksi vanne suojataan lakalla.
Diamond Cut-sorvaus on myös erittäin näyttävä ja kustannustehokas tapa vanteiden huulien viimeistelyyn.
Kolhiintuneen vanteen korjaus
olhiintunut vanne ei ole pelkästään esteettinen haitta, vaan se on myös turvallisuusriski.
Teemme myös vahinkotarkastuksia. Vanteiden kolhut tulevat useimmiten kanttikiveykseen osumisesta. Silloin kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa, korvaako vakuutuksesi vannevahinkojen korjauksia. Jos vakuutuksesi korvaa vahingon, riittää kun teet vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöllesi ja ilmoitat meille vahinkonumeron, vahinkopäivän ja rekisterinumeron. Korjauksen yhteydessä maksat vain omavastuun.
Kolhiintuessaan vannetta suojaava maali/lakkapinta menee rikki, jolloin vanne on altis korroosiolle ja se alkaa hapettumaan eikä vanne ole enää niin kestävä. Siksi vanne tulee kolhujen korjauksen lisäksi myös uudelleen maalata, jotta vanne pysyy kestävänä.
Vanteiden huolellinen korjaus on olennaista, jotta vanteen lujuus ja turvallisuus palautuvat ja sen vuoksi kolhiintunut vanne kannattaa myös mitata kunnostuksen yhteydessä, jolloin se saadaan samalla myös oiottua takaisin muotoonsa.
Kevyempien naarmujen korjaamiseen riittää yleensä hionta ja uudelleen maalaus, jolloin naarmut tasoitetaan hionnalla ja vanne suojataan lopuksi jauhemaalaamalla. Syvempien kolhujen korjaaminen vaatii myös täyttöhitsausta, jotta pinta saadaan mahdollisimman tasaiseksi.
Ammattitaitoisesti korjattu vanne on vahva ja kestävä.
Hapettuneiden vanteiden kunnostus
Maalipinnan tehtävä on ensisijaisesti suojata vannetta. Kun maalipinta menee rikki, pääsee kaikki lika imeytymään vanteeseen ja vanteeseen alkaa muodostumaan hapettumaa.
Pieneen hapettumaan riittää hapettuman poisto, kevyt hionta ja maalaus. Pahemmassa tapauksessa, kun hapettuma on päässyt leviämään suuremmalle alueelle, joudutaan tekemään hapettuman poiston ja maalauksen lisäksi myös välihionta sekä uudelleen maalaus. Ensimmäinen maalauskerros toimii täytteenä hapettumasta muodostuneisiin kraatereihin, jotka saadaan häivytettyä välihionnalla. Uudelleen maalauksella saadaan tasaisempi lopputulos.
Keraaminen pinnoitus
Keraaminen pinnoite muodostaa pitkäkestoisen likaa hylkivän suojan vanteelle, jolloin maalipinta pysyy pidempään uuden näköisenä ja pidentää vanteiden käyttöikää merkittävästi.
Keraaminen pinnoite helpottaa vanteiden puhtaana pitämistä, koska pelkkä vesipesukin voi riittää lian irrottamiseen, jolloin myös luonto kiittää.